Een meubel is een drie dimensionaal object met een aantal praktische eigenschappen. Daarnaast is het meubel in vorm, plaats en tijd bepalend in zijn omgeving en visa versa. De keuze van de vorm, de schaal samen met het materiaal, de afwerking en de te gebruiken technieken zijn van fundamenteel belang voor het eindresultaat.

Ik zelf onderscheid twee architectonische vormen die ik los of in combinatie kan gebruiken:

  • de karton architectuur: objecten, opgebouwd uit platte vlakken en oervormen (kubussen, kegels, cilinders etc.)
  • de slagroom architectuur: plastische vormen, gekneed of gebeeldhouwd

Tot nu toe heeft men zich steeds  meer proberen toe te leggen op het maken van praktische, strakke en betaalbare meubels. (Less is more).

Mensen zijn er over het algemeen op gericht objecten te verzamelen c.q. te bewaren en hebben daarom veel ruimte nodig deze geordend, stofvrij, achter deurtjes op te bergen. Zo sleepten wij stapels boeken, kleding, LP’s, CD’s, computers etc. ons huis in om ze vervolgens ruimte vretende opbergplekken te geven. We richtten onze woning in als nauwsluitende cocons. Geen centimeter onbenut.

Een hoge productie aan meubels is dan ook noodzakelijk. Bij een hoge productie is de stand van de techniek altijd belangrijk geweest. Hoge productiviteit is tot voor kort alleen haalbaar geweest bij de keuze voor de karton architectuur. Alle machines zijn erop gericht objecten op te bouwen uit platte en vlakke oervormen. Het maken van ontwerpen, werktekeningen met en zonder computer lagen in het verlengde van onze productiemogelijkheden.
Het digitale tijdperk is op dit moment ver genoeg om goedkoper te kunnen produceren in de zogenaamde slagroom vormen.

Teken programmatuur is veranderd en er worden machines gebouwd waarbij grotere hoeveelheden organische objecten kunnen worden geproduceerd. Denk bijvoorbeeld aan de 3D freesmachines of de 3D kopieer, waarbij digitale tekenbestanden rechtstreeks kunnen worden omgezet naar 3D objecten.
De stand van de techniek bepaalt ook op een of andere manier de inrichting van onze huizen. Het is mogelijk om grote hoeveelheden informatie als foto’s, muziek, literatuur, films etc. op te slaan in kleine doosjes die nauwelijks ruimte innemen. Andere informatie is verkrijgbaar via het wereldwijde internet. De communicatie vindt plaats via draadloze mini telefoontjes en extreem kleine computers.

Los van de ballast van boeken, CD’s etc. komen wij te zitten in lege huiskamers waar we opslagmogelijkheden tot het minimum kunnen beperken. Eindelijk kunnen wij ons omringen met dingen die er voor ons echt toedoen. Er ontstaan lege muren voor schilderijen en fotografisch vormgegeven collages. Plek voor beelden en meubels die opeens minder praktisch hoeven te zijn maar meer invulling kunnen geven aan ons zijn. Een omgeving waar we ons aan kunnen spiegelen.

Paul Vermeulen.

 

Copyright© All photographs and text on this website. Kitty Weber, All rights reserved.